1. În conformitate cu programa școlară. Structura auxiliarului este concepută în conformitate cu programa școlară în vigoare, motiv pentru care acest material poate fi utilizat în completarea oricărui manual școlar avizat de Ministerul Educației.
2. Niveluri de dificultate. Pentru a susține o predare diferențiată, tipurile de exerciții sunt diversificate și organizate în ordinea crescătoare a nivelului de dificultate, marcat la fiecare item (usor, mediu, dificil).
3. Teste de evaluare. La finalul fiecărei unități, asimilarea cunoștințelor este verificată printr-un test de evaluare, având punctajul inclus, respectiv o scurtă secțiune de autoevaluare, ceea ce le oferă elevilor ocazia de a-și aprecia în mod autonom progresul. În plus, auxiliarul conține și un test de evaluare inițială, respectiv finală. Exercițiile din cadrul acestor teste sunt menite a-i familiariza pe elevi cu itemii de la Evaluarea Națională.
4. Recapitulare finală. Includerea unui set de exerciții recapitulative la finalul auxiliarului facilitează stabilirea nivelului de asimilare a cunoștințelor de către elevi. Concepută după modelul subiectelor de la Evaluarea Națională, recapitularea finală poate releva conținuturile care nu au fost pe deplin însușite de către elevi și care necesită aprofundare.
5. Sinteze teoretice. La mijlocul caietului se găsesc patru pagini detașabile, în care sunt rezumate noțiunile esențiale ale clasei a V-a, de la elementele textului narativ până la cele ale textului multimodal, de la timpurile modului indicativ până la tiparele propoziționale. Informațiile teoretice necesare rezolvării exercițiilor sunt structurate sub forma unor hărți mentale și tabele, utile pentru vizualizarea conceptelor-cheie datorită unui design modern.